Publikationen
Gisela Geiger, Simone Bretz für das Museum Penzberg – Sammlung Campendonk
Heinrich Campendonk. Die Hinterglasbilder
Werkverzeichnis, Wienand Verlag, Köln 2017
Tiefenlicht. Malerei hinter Glas von August Macke bis Gerhard Richter
Ausstellungskatalog Museum Penzberg – Sammlung Campendonk,
Penzberg 2017
Geiger, Gisela; Bretz, Simone: "Hinterglasmalerei: eine künstlerische Technik der Moderne. Zwei Forschungsprojekte am Museum Penzberg/ Sammlung Campendonk", in: museum heute, Fakten, Tendenzen und Hilfen, Landesstelle für die nichtstaatlichen Museen in Bayern, 47, Juni 2015, S. 45-49.
Bretz, Simone; Geiger, Gisela: "Hinterglasmalerei im 20. Jahrhundert. Hinterglasbilder des „Blauen Reiter“ und die Ausbreitung der Technik von 1905 bis 1955", in: Restauro, 3/2016, S. 50-55.
Steger, Simon; Oesterle, Diana; Mayer, Rupprecht; Hahn, Oliver; Bretz, Simone; Geiger, Gisela:
"First insights into Chinese reverse glass paintings gained by non-invasive spectroscopic analysis – tracing a cultural dialogue", in: Archaeological and Anthropological Sciences, 2019 (11), pp. 4025-4034.
Steger, Simon; Bretz, Simone; Stege, Heike; Hahn, Oliver:
"Methodological approach for in situ spectroscopic analysis of modern reverse paintings on glass: A case study of Kreuzabnahme (1914/15) – an outstanding example by Carlo Mense", in: Journal of Cultural Heritage, The European Physical Journal Plus, Volume 134: 64, 2019.
Steger, Simon; Stege,Heike; Hahn, Oliver; Bretz, Simone:
"A complementary spectroscopic approach for the non-invasive in-situ identification of synthetic organic pigments in modern reverse paintings on glass (1913–1946)", in: Journal of Cultural Heritage, (38), 2019, pp. 20-28.
Steger, Simon; Oesterle, Diana; Bretz, Simone; Frenzel, Lisa; Stege, Heike; Winkelmeyer, Iris; Hahn, Oliver; Geiger, Gisela:
"Kandinsky’s fragile art: a multidisciplinary investigation of four early reverse glass paintings (1911–1914) by Wassily Kandinsky", in: Heritage Science, 7(27), 2019.
Steger, Simon; Stege, Heike; Bretz, Simone; Hahn, Oliver: „Disclosing glittering and sparkling effects in 20th-century reverse glass paintings: a study of metallic pigments and metal foils by meansof in situ XRF and DRIFTS analysis“, in: Journal of Cultural Heritage, 2020 (in press).
Steger, Simon: Non-invasive spectroscopic investigation of cultural artefacts: shedding light on modern reverse glass paintings. Dissertation, Universität Hamburg, 2020.
Vorträge
Gisela Geiger: Spezialisten werden. Hinterglasmalerei der Moderne. Tagung „Kunst auf Lager“, Hannover, 12.9.2017.
Diana Oesterle: Von Bayern nach Berlin. Die Anfänge der Hinterglasmalerei im STURM. Workshop „Glass matters. Die Berliner Galerie DER STURM und die Hinterglasmalerei der Moderne“, München, 23.6.2017.
Diana Oesterle, Simon Steger: Hinterglasmalerei als Technik der Klassischen Moderne 1905–1955. Bericht über ein Forschungsprojekt. 10. Tagung zur Hinterglaskunst, Buchheim Museum, Bernried, veranstaltet vom Museum Penzberg – Sammlung Campendonk, 13./14.10.2017.
Diana Oesterle: Der Hinterglas-Kreuzweg von Max Wendl aus dem Jahr 1925. Symposion am Theologischen Institut der Universität Zürich, 24.3.2018.
Simon Steger, Heike Stege, Oliver Hahn: In-situ spectroscopic analysis of modern reverse paintings on glass (1905-1955). Young Researchers in Archaeometry (YRA) 2nd Workshop, Berlin, 23.-25.9.2018.
Simon Steger, Oliver Hahn, Heike Stege, Diana Oesterle, Simone Bretz, Gisela Geiger: Disclosing a new aspect in modern European art: multidisciplinary analysis of modern reverse paintings on glass (1905-1955). Art&Archaeology2018, Jerusalem, 2018.
Simon Steger, Ira Rabin, Heike Stege, Oliver Hahn: Non-invasive, spectroscopic study of a modern reverse glass painting. Colloquium Spectroscopicum Internationale XL (CSI-XL), Pisa, 2017.
Simon Steger, Oliver Hahn: Study of modern reverse paintings on glass with Raman Spectroscopy. 9th International Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology (RAA2017), Evora, 2017.
Simon Steger, Oliver Hahn: Development of a methodical approach for in-situ analysis of modern reverse paintings on glass. 3rd International Conference on Innovation in Art Research and Technology, Parma, 2018.
Simon Steger, Heike Stege, Oliver Hahn: In-situ spectroscopic analysis of modern reverse paintings on glass (1905-1955). Young Researchers in Archaeometry (YRA) 2nd Workshop, Berlin, 2018.
Simon Steger, Oliver Hahn: In-situ Raman spectroscopic study of pigments used in modern reverse paintings on glass. XIII International GeoRaman Conference, Catania, 2018.
Simon Steger, Oliver Hahn, Heike Stege, Diana Oesterle, Simone Bretz, Gisela Geiger: Disclosing a new aspect in modern European art: multidisciplinary analysis of modern reverse paintings on glass (1905-1955). Art&Archaeology 2018, Jerusalem, 2018.
Simon Steger, Heike Stege, Simone Bretz, Oliver Hahn: A complementary spectroscopic approach for the non invasive in situ identification of synthetic organic pigments in modern reverse paintings on glass. Technart2019, Brügge, 2019.
Simon Steger, Simone Bretz, Heike Stege, Oliver Hahn: Non-invasive Identifizierung von Pigmenten in modernen Hinterglasbildern (1905-55) – Highlights aus der Hinterglasforschung. Jahrestagung Archäometrie und Denkmalpflege 2019, Wien, 2019.
Diana Oesterle, Oliver Hahn: Ein Bild – zwei Blickwinkel. Erkenntnisse aus Kunstgeschichte und Materialanalyse. Museum Penzberg – Sammlung Campendonk, online-Vortrag, 25.2.2021.
Simon Steger: Non-invasive spectroscopic investigation of cultural artefacts: shedding light on modern reverse glass paintings (1905-1955). Possibilities and limits of (non-destructive) analysis of reverse paintings on glass, Vitrocentre Romont, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft SIK-ISEA, online workshop, 12.3.2021.