Publikationen

Gisela Geiger, Simone Bretz für das Museum Penzberg – Sammlung Campendonk

Heinrich Campendonk
Die Hinterglasbilder

Werkverzeichnis, Wienand Verlag, Köln 2017


Tiefenlicht
Malerei hinter Glas von August Macke bis Gerhard Richter

Ausstellungskatalog Museum Penzberg – Sammlung Campendonk, Penzberg 2017


Geiger, Gisela; Bretz, Simone: Hinterglasmalerei: eine künstlerische Technik der Moderne. Zwei Forschungsprojekte am Museum Penzberg/ Sammlung Campendonk, in: museum heute, Fakten, Tendenzen und Hilfen, Landesstelle für die nichtstaatlichen Museen in Bayern, 47, Juni 2015, S. 45-49.


Bretz, Simone; Geiger, Gisela: Hinterglasmalerei im 20. Jahrhundert. Hinterglasbilder des „Blauen Reiter“ und die Ausbreitung der Technik von 1905 bis 1955, in: Restauro 3/2016, S. 50-55.


Simon Steger, Diana Oesterle, Rupprecht Mayer, Oliver Hahn, Simone Bretz, Gisela Geiger:
First insights into Chinese reverse glass paintings gained by non-invasive spectroscopic analysis – tracing a cultural dialogue, Archaeological and Anthropological Sciences, 2019


Simon Steger, Simone Bretz, Heike Stege, Oliver Hahn:
Methodological approach for in situ spectroscopic analysis of modern reverse paintings on glass: A case study of Kreuzabnahme (1914/15) – an outstanding example by Carlo Mense, Journal of Cultural Heritage, The European Physical Journal Plus, Volume 134, Heft 64, 2019


Simon Steger, Heike Stege, Oliver Hahn, Simone Bretz:
A complementary spectroscopic approach for the non-invasive in-situ identification of synthetic organic pigments in modern reverse paintings on glass (1913–1946), Journal of Cultural Heritage, 2019 


Steger, Simon; Oesterle, Diana; Bretz, Simone; Frenzel, Lisa; Stege, Heike; Winkelmeyer, Iris; Hahn, Oliver; Geiger, Gisela:
Kandinsky’s fragile art: a multidisciplinary investigation of four early reverse glass paintings (1911–1914) by Wassily Kandinsky, Heritage Science, 7(27), 2019